Meest gestelde vragen

Hieronder vind je een verzameling van meest gestelde vragen over de verplichte nascholing (bron: CBR). Staat je vraag er niet tussen, neem dan contact op met één van onze opleidingsadviseurs of stel hier je vraag. Wij helpen je graag verder!

» Wat betekent de invoering van de Richtlijn voor ervaren chauffeurs?
De Richtlijn verplicht iedereen die in het bezit is van een chauffeursdiploma nascholing te volgen. Als je niet voldoet aan deze verplichting, is je chauffeursdiploma ongeldig en mag je geen beroepsvervoer meer verrichten. Deze verplichting geldt voor chauffeurs uit alle EU-landen. Je hebt zeven jaar de tijd om te voldoen aan de eerste nascholingsplicht (35 uur nascholing, waarvan 7 uur uit praktijktraining moet bestaan). Daarna moet je iedere vijf jaar 35 uur nascholing volgen.

» Wat betekent de invoering van de Richtlijn voor nieuwe chauffeurs?
Iedereen die vanaf 8 september 2008 buschauffeur wil worden, krijgt te maken met een nieuwe examenstructuur. Voor aspirant vrachtautochauffeurs geldt een deel van de nieuwe examenstructuur per 8 september 2008. Vanaf 8 september 2009 gaat de nieuwe structuur in. Daarnaast verplicht de Richtlijn nieuwe beroepschauffeurs om iedere vijf jaar 35 uur nascholing te volgen.

» Wat houdt de nascholing in?
In de nascholing gaat het vooral om cursussen die een bijdrage leveren aan een veilige deelname aan het verkeer en brandstofbesparing. Denk bijvoorbeeld aan een cursus lading zekeren, veilig werken met de heftruck, Het Nieuwe Rijden of een verhoogde rijvaardigheidstraining. CCV en de branche hebben een zo breed mogelijke lijst cursussen samengesteld. Elke chauffeur zou in de lijst een cursus moeten kunnen vinden die past bij zijn of haar werkzaamheden. De nascholing kan trouwens zowel een praktijktraining als een theoretische cursus zijn. De enige eis is dat je van de 35 uur nascholing minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining volgt.

» Waarom moet men nascholing volgen?
De invoering van de Richtlijn moet leiden tot een verkeersveiliger Europa. Jaarlijks verongelukken ruim veertigduizend mensen in de Europese Unie als gevolg van een verkeersongeval. De richtlijn moet niet alleen leiden tot minder verkeersongevallen, ook zou er minder brandstof verbruikt moeten worden. Met als gevolg: een beter leefmilieu in Europa. Dit is ook in het voordeel van ondernemers. Tot slot kan extra scholing leiden tot betere vaardigheden van chauffeurs en een imagoverbetering van de sector.

» Wat gebeurt er als ik na vijf jaar nog geen 35 uur nascholing heb gevolgd?
Dan verloopt de geldigheid van je chauffeursdiploma (of je code) en mag je niet meer rijden. Als je het chauffeursdiploma (of de code) weer geldig wilt maken, dan moet je alsnog de 35 uur nascholing doen.

» Hoe bewijs ik dat ik nascholing heb gedaan?
BACE geeft aan CCV door dat je nascholing hebt gedaan. Als je de 35 uur verplichte nascholing hebt gedaan, dan krijg je een code met een einddatum op je rijbewijs (achter de betreffende voertuigcategorie). De code vervangt het huidige papieren chauffeursdiploma. Je kan met je rijbewijs bewijzen dat je voldoet aan de verplichte nascholing.

» Mijn cursus ADR basis + tank duurde in totaal 35 uur, ben ik nu klaar met de nascholing?
Nee. Je moet nog een praktijktraining volgen. De enige eis in de richtlijn is dat van de 35 uur nascholing een chauffeur minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining moet volgen. Van de cursus ADR basis + tank kan dus maar 28 uur meetellen voor de vakbekwaamheid.

» Wat gebeurt er met de uren nascholing als ik van werkgever verander?
De uren nascholing blijven gewoon staan.

» Ik heb mijn chauffeursdiploma voor zowel het personenvervoer als het beroepsgoederenvervoer. Hoeveel uur nascholing moet ik volgen?
In dit geval hoeft je maar één keer 35 uur nascholing te volgen per 5 jaar en niet 70 uur.

» Welke nascholing heb ik tot nu toe gevolgd?
Op mijn.ccvexamenhuis.nl kun je bekijken welke CCV diploma’s, certificaten en nascholingsuren je hebt behaald. Voor de bescherming van je privacy kun je alleen inloggen met je DigiD.