Als werkgever bent u wettelijk verplicht een preventiemedewerker binnen uw organisatie aan te stellen en op te leiden. Indien uw organisatie kleiner is dan 15 medewerkers, kunt u deze taak als werkgever zelf uitvoeren. Door het aanstellen van een preventiemedewerker bespaart u kosten op de arbodienst en kunt u verzuim indien mogelijk nog gerichter voorkomen.
Inhoud
Inhoud
Tijdens deze dag wordt het volgende programma behandeld met de cursisten:
- Waarom zijn organisaties met veiligheid bezig.
- De arbowetgeving.
- De wet poortwachter, -verzuimpreventie en bestrijding.
- Voorkomende beroepsziekten.
- Verzuimrisico’s.
- Het kennen, herkennen en inschatten van risico’s en het uitvoeren van risico-inventarisaties en evaluaties.
- De rol van de Arbodienst in relatie tot maatwerk.
- Het opstellen van een plan van aanpak of beheersplan.
- Het verzorgen van voorlichting en instructie op het gebied van Arbo en veiligheid.
- Het takenpakket van de preventiemedewerker.
Het takenpakket van de preventiemedewerker omvat onder andere de volgende onderwerpen:
- Het adviseren van de werkgever (en de eventuele ondernemersraad) met betrekking tot arbeidsomstandigheden.
- Het fungeren als vraagbaak op het gebied van veiligheid en Arbozorg.
- Het optreden als tussenpersoon richting externe deskundigen en fungeren als centraal meldpunt voor ongevallen, bijna ongevallen, onveilige situaties.
- Het ondersteunen bij de uitvoering van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E).
- Het voorkomen van verzuim.
- Het verzorgen van voorlichting en instructie.
Meer informatie?
Neem voor meer informatie gerust contact met ons op via telefoonnummer (030) 600 50 80 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..